torsdag 6 augusti 2020

Teknikens under.

Det har blivit ett par genomgångar sedan jag lånade ut min digitalkamera till mannen i mitt liv. Vissa saker är så självklara för mig att jag har glömt att nämna dom. Kommandon som jag inte brukar använda själv, har jag inte ens koll på. Svårast för särbon är att vänja om från hur han är van att göra med sin egen kamera. Han tittar till exempel alltid i sökaren istället för på displayen när han ska ta ett kort. På min lilla kamera finns inte ens det alternativet. Den största vinsten för mig i det här var att jag fick bättre koll på kameran i min telefon. Den har så många finesser, att jag inte ens har lyckats memorera hälften. Jag kan omöjligt hålla den stilla om jag ska ha den i ena handen och peta på avtryckaren med den andra. Mina mobilfoton ser ut därefter, fast det annars troligen är en hyfsat bra kamera. Nu tänkte jag kolla upp om det fanns någon annanstans man kunde trycka istället för på skärmen, när man fotograferar med telefonen. Det visade sig att det var enklare än så. Man kunde ställa in den på röststyrning, och helt enkelt tala om för den när den ska ta ett kort. Lite fånigt känns det om någon skulle höra mig, men det får det vara värt, att kunna hålla telefonen stadigt med båda händerna när jag plåtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar