onsdag 15 september 2021

Blogg 15/9 2021.

 På Kvantum sitter det allt som oftast en liten skylt där varan som jag ska handla saknas. Det brukar vara problem från leverantören. Då vet jag åtminstone säkert att den inte finns att tillgå. Är facket bara tomt, kan det hända att det finns mera, som ingen har hunnit fylla på. Sist gällde det prickig korv. Jag kunde förstås ha tagit ett annat märke, men frågade ändå en i personalen. Det bör hon ha varit tacksam för, för tack vare min fråga hittade hon korven. Istället för att lägga den i rätt fack, hade hon staplat korvförpackningarna bakom dom med skinka. Hon är betydligt yngre än jag, så det är uppenbarligen inte bara vi äldre som virrar till det ibland. Jag lyckas framför allt göra det varje gång jag lagar langos, vilket i och för sig inte händer överdrivet ofta. Jag måste använda stektermometer, för att ha någon som helst uppfattning om hur varm frityroljan ska vara. Vid senaste tillfället upptäckte jag inte förrän jag tog upp den ur oljan, att jag hade glömt att ta av det lilla skyddet som sitter ute i spetsen på termometern. Som tur var verkade det inte ha tagit någon skada av behandlingen. Hur det var med temperaturen vet jag inte riktigt. Langosarna blev i alla fall goda och det är ju huvudsaken.

2 kommentarer: