lördag 4 september 2021

Blogg 4/9 2021.

När jag var yngre bakade jag alltid pepparkakor till jul. I god tid dessutom. 1983 (när kortet nedan är taget) skedde det redan den fjärde september. Medan jag bodde i en lägenhet på nedre botten, kändes det nästan lite pinsamt. Alla som gick förbi kunde se rakt in i mitt kök och konstatera hur tidig jag var med julstöket.
Elva år senare bodde jag sedan länge här i Nybro. Jag och åtminstone den ena av flickorna jag besökte den här kvällen jobbade nattskift. Det innebar att måndagen var ledig och vi kunde dricka öl och shots den här kvällen, fast det var söndag. Vi uppsökte en mack när vi blev godissugna och passade på att hälsa på hos en tjej som bodde i närheten. Hennes lägenhet låg i markplanet, så vi knackade på ett stort panoramafönster, där hon låg i en soffa innanför. Hade någon gjort så hemma hos mig hade jag fått hjärtstopp. Det känns klart tryggare att bo på tredje våningen, som jag har gjort dom senaste trettio åren.
På 2000-talet handlar dom flesta dagboksanteckningarna från den fjärde september om jobbet. Det är omorganisationer där jag varken visste om jag skulle få stanna på samma avdelning och skift eller behålla jobbet över huvud taget. Jag skriver om centraldammsugaren och konstaterar det tragiska i att man blev mer förvånad om någonting fungerade som det skulle än när det inte gjorde det. När det var valår delade facket ut godispåsar i hopp om att man skulle rösta på ”rätt” parti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar