söndag 26 september 2021

Blogg 26/9 2021.

 När jag sökte jobb på golvfabriken här i Nybro för mer än trettio år sedan, var det rena smörgåsbordet. Vi gick runt hela fabriken och på varje avdelning räknades det upp på vilka skift det fanns lediga jobb. Det var inte lätt att veta vad dom olika arbetsuppgifterna gick ut på. Just då valde jag efter var folk såg ut att sitta en bit ifrån varandra och sköta sitt. Senare under min karriär provade jag på flera olika avdelningar. När före detta arbetskamrater nyligen delade en platsannons från sin arbetsplats på Facebook, var kraven visserligen betydligt högre än dom jag uppfyllde när jag började där. Å andra sidan fanns det platser lediga på samtliga skift nu också. Det kunde dessutom bli aktuellt att rekrytera medarbetare till olika avdelningar inom golvproduktionen. På en reklambanner på en annan webbsida sammanfattades dom kvalificerade tjänsterna mycket bra. Man sökte automationstekniker för utveckling och driftsäkring av produktionsutrustningen, kvalificerad underhållspersonal inom el, mekanik och VVS samt tekniskt kunniga operatörer till sågverket. Som jag minns det är inte råstyrka att förakta just där, men det kanske man inte kan ange som anställningskrav. 

2 kommentarer:

  1. Av bilden att döma, ser det ut att vara mest skiftarbete där! :-)

    SvaraRadera