tisdag 29 mars 2016

Facebook.

Med risk för att bli av med mitt Facebookkonto för gott måste jag göra ett litet test. Jag har nämligen för första gången på alla år fått en bild borttagen, eftersom den bröt mot reglerna om nakenhet. Reglerna lyder som följer: "Vi tar bort foton av personer som visar sina könsorgan eller en fullt synlig rumpa. Vi begränsar även vissa bilder av kvinnobröst som visar bröstvårtorna, men vi tillåter alltid foton av kvinnor som ammar aktivt eller bröst med ärr efter mastektomi (bröstborttagning). Vi tillåter även foton av målningar, skulpturer och andra konstverk som skildrar nakna personer. Begränsningar av innehåll som visar både nakenhet och sexuella aktiviteter gäller också för digitalt skapat innehåll om det inte har lagts upp i utbildningssyfte, som underhållning eller satir. Bilder som visar samlag är förbjudna." Att rumpan är fullt synlig kan jag hålla med om. Däremot kan jag tycka att bilden var upplagd som underhållning eller satir. Lite tveksam är jag till om dom verkligen tillåter allt som dom skriver om. Jag tycker mig ha läst om dom som har fått kort på bröst med ärr efter mastektomi borttagna. En kille som tar konstnärliga bilder av mer eller mindre avklädda män brukar ha stora problem med Facebooks policy, även om man inte alltid förstår varför. Hur som helst fick man skriva vad man tyckte om borttagningen, och jag skrev väl i princip att jag tyckte det var trams. Eftersom jag är nyfiken av naturen måste jag få kolla om dom ser till att deras regler efterlevs även bland anteckningarna. Alternativt om det är så att någon har anmält bilden, att personen ifråga gör det igen nu. Skulle mitt Facebookkonto försvinna, så vet ni att jag blev avstängd på kuppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar