söndag 13 mars 2016

Trettonde mars.

När jag var femton var den trettonde mars en lördag, och jag var i Blomstermåla folkets hus på dans. Jag kände nästan bara dom jag var där med, och speciellt kul verkar jag inte ha haft, fast Leif Bloms spelade. Två år senare ringde jag till en kille för att tala om att jag inte skulle komma till Sandra dansrestaurang på onsdagen. Wizex skulle spela där. 1981 var det här en fredagskväll, och jag fikade med min bror. Vi hamnade uppenbarligen helt spontant på Sandra, och eftersom dom oplanerade kvällarna många gånger är dom trevligaste hade jag helkul, som jag uttryckte det själv. En gång har jag varit i Hyttan i Alsterbro och en i Påryd på dans den trettonde mars. På kortet är jag väl knappast på väg ut på något, men det är ändå en nostalgisk påminnelse från kryllpermanentens och midjans tid. Det var innan tyngdlagen hade börjat verka, så till och med tuttarna satt kvar där dom skulle. Så är kortet mer än trettio år gammalt också. Betydligt mer social än nu var jag även dom kvällar det inte var dans. Jag har haft folk hemma den trettonde mars, varit på Öland hos mina föräldrar, gått tipspromenad och varit ute på pubrunda. Ett år när den här dagen inföll en söndag var jag på Domus i Kalmar och åt med trevligt sällskap. Min mamma jobbade i Kalmar, och som jag minns det brukade hon alltid äta lunch där. Nu finns tydligen inte Domus kvar över huvud taget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar