måndag 28 mars 2016

Tjugoåttonde mars.

I slutet av sjuttiotalet träffade min bror en flicka, som fyller år idag, så sedan dess är den tjugoåttonde mars framför allt hennes födelsedag. Jag har alltså hunnit vara med och fira den ett antal gånger vid det här laget. Det genomgående temat är att jag alltid har fått en massa gott att äta och dricka. I min dagbok nämns bland annat pizza, kakor, tårta och whiskylikör. Ett år, när hennes födelsedag inföll på skärtorsdagen, bjöd hon på påskbuffé. Att läsa mina dagboksanteckningar ger mig i vanlig ordning en aha-upplevelse, eftersom mitt minne är bra men kort. Jag kunde ha svurit på att vi bara har firat henne på rätt dag när hon har fyllt i helgen, men nu läser jag om hur jag flera gånger har varit i Kåremo mitt i veckan. När jag har jobbat kväll eller natt har jag fortsatt därifrån direkt till jobbet. När hon fyllde tjugosex var jag till och med uppe på hennes arbetsplats med blommor och blev bjuden på kaffe. Jag minns inte alls att jag någonsin har besökt henne på jobbet. När det har firats i helgen har det hänt att jag har fortsatt direkt till något dansställe efteråt. På senare år har hon och maken slagit ihop sina födelsedagar, eftersom han också fyller på våren. Dom två senaste åren har svägerskan och jag slagit ihop våra istället. Jag fyller ju också i mars. När det gäller kort hoppas jag i vanlig ordning att det finns en preskriptionstid för publicering på tjugo år eller så, för fotot nedan är från 1995. Det är födelsedagsbarnet som kikar fram under lampan. Dom övriga är hennes svägerska, som jag inte ens träffar varje år numera, hennes moster, som inte lever längre och min fars flickvän, som jag tappade kontakten med när pappa gick bort för nio år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar