fredag 18 mars 2016

Gollum.

Jag misstänker att fler än jag kan ha missat att Gollum egentligen heter Sméagol. Gollum är ett öknamn som betyder grymtaren, som hans familj gav honom på grund av hans läten. Han levde ensam i en grotta i Dimmiga bergen under en lång tid med ringen som enda sällskap. På grund av den ondska som huserar i ringen blev Sméagol så småningom galen och vanställd, och den gav honom också en livslängd på över 500 år. I sin ensamhet började han prata med sig själv och utvecklade en ond och en god personlighet där Gollum var den onde, sluge och ofta påtryckande sidan medan Sméagol var den vänligare och mer undertryckta sidan. Igenkänningsfaktorn är hög för mig som går här hemma och pratar för mig själv hela tiden. Jag har en tatuering som jag alltid har hävdat föreställer Gollum, men det verkar troligt att det är Sméagol istället. Han som gjorde den har nämligen gjort huvudet rundare och mindre snipigt än på förlagan, och det får honom att se snällare ut än på dom flesta bilder man ser. Fast hur jag ska kunna lära mig att han heter Sméagol när jag knappt kommer ihåg Gollum vete sjutton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar