torsdag 8 september 2016

Skada.

När jag pratar om mina första år på kära Kährs brukar jag säga "på min tid". Det är tjugosex år sedan, men jag var ändå inte lika ung som ungdomarna jag jobbar ihop med nu. På min tid fick man sex månaders (tror jag det var) provanställning. Sedan blev man tillsvidareanställd. Numera är dom flesta inhyrda från Lernia, innan dom får en visstidsanställning på Kährs. När dom efter flera såna till slut blir tillsvidareanställda, kan dom mycket väl i praktiken ha jobbat där i ett par år redan. Fördelen med att hyra in personal ska väl vara att det går lättare att göra sig av med folk igen, när dom inte behövs längre. Jag har i och för sig aldrig upplevt att min arbetsgivare har några problem med det, men lite längre tid tar det förstås när det gäller dom egna anställda. Nackdelen med dom snabba kasten är att man går miste om kompetens. När vi utökade vårt nattskift efter semestern, hann dom nya bara få hälften så lång upplärning mot vad som är brukligt. Det får främst konsekvenser för kvalitén, men för en av killarna också för hälsan. Han skadade ett finger i tisdags natt. Det var då jag insåg att Lernias personalvård vida överträffar den på Kährs. Igår på förmiddagen fick alla som är anställda via Lernia ett mess som berättade vad som hade hänt och att grabben hade kommit hem från sjukhuset. I morse var dessutom deras kontaktpersoner på Kährs innan klockan sex, och pratade med sina nattjobbare innan dom gick av sitt skift. Jag, som är anställd av Kährs, har fortfarande inte fått någon information om att det har varit en olycka annat än genom ryktesspridning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar