tisdag 20 september 2016

Tjugonde september.

För 41 år sedan var den tjugonde september en lördag. Min pappa var yrkesfiskare, och den här dagen var jag och en klasskompis med honom ute med båten. Lite oklart varför jag, som både är rädd för vatten och lätt blir sjösjuk, gav mig på sånt frivilligt. Kortet på mig är hur som helst taget ett par år tidigare. När jag var sexton började jag jobba på hösten. Att pendla från östra Öland till Kalmar var snudd på omöjligt utan körkort, så jag hade flyttat till egen lägenhet. Just den här kvällen hade jag tvättstugan, men kunde bara använda en maskin. Jag tvättade hela kvällen, och hann torka en tvätt. Resten fick jag hänga på badkaret och i förrådet. På åttiotalet är jag i vanlig ordning fascinerad över hur mycket jag hann och hur ofta jag orkade träffa folk. Man kan undra om tiden gick saktare, jag sov mindre eller jag helt enkelt har blivit långsammare med åren. Den tjugonde september 1980 var jag på dans i Alsterbro med ett par kompisar. 1981 var jag och hälsade på min morfar. 1982 var jag hos kompisar och 1983 hade jag en kille hemma hos mig. 1984 hämtade jag en stereo hos en kompis och 1987 var mina föräldrar hos mig och fikade. 1988 hann jag med både besök hos frissan och kultisdans på kvällen. 1989 spelade en kompis och jag bowling och var sedan ute och åt. 1985 tar priset när det gäller händelser och människor jag har glömt. Jag var på dans och träffade en kille som jag minns vad han hette och var han bodde, men ingenting mer. Enligt dagboken har vi träffats flera gånger, men jag kommer inte ihåg honom alls.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar