tisdag 27 september 2016

Tjugosjunde september.

1975, när jag var fjorton, var den tjugosjunde september en lördag. På östra Öland, där jag växte upp, var lördagsnöjena aningen begränsade. Man kunde följa med mamma till kyrkogården och sätta blommor på "lillans" grav. Lillan hette Pia och skulle ha varit min storasyster. Hon levde bara några veckor hösten 1957. När jag var liten var vi i affären också på lördagar, men den tror jag knappt ens fanns kvar när jag var i tonåren. Mamma hade definitivt slutat handla där, eftersom hon jobbade i Kalmar, där utbudet var betydligt större. Man kunde följa med pappa ner till hamnen. Han var yrkesfiskare, hade sin båt där och körde ofta ner en sväng bara för att kolla läget. Jag vill fortfarande gärna åka dit och titta dom få gånger jag besöker Öland. Så var det Lasses bil och traktorverkstad, eller kort och gott "Lasses" för lokalbefolkningen. Mamma hade också bil vid den här tiden, men jag minns det mest som att jag följde med pappa dit när han skulle tanka bilen eller bara köpa kvällstidningarna. På den tiden såg Lasse Olssons livsverk ut som på bilden med en mack och en liten verkstad. Jag vet inte vad byggnaderna inrymmer numera, men inget av det där finns kvar. Idag för fyrtioett år sedan var jag hur som helst vid sjön och hos Lasses, och det skulle förvåna mig om det inte var pappa jag var där med. Tyvärr är mina dagboksanteckningar från den tiden just bara anteckningar. Jag är glad att jag var en sån som skrev över huvud taget, för det som finns antecknat är i princip det enda jag minns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar