lördag 10 september 2016

Telefonen.

Om man, som jag, sover på dagarna är det en väldigt bra idé att stänga av signalen på telefonen. Det är den enklaste sak i världen nu när jag har mobiltelefon. På den fasta telefonins tid kändes det bökigare, och jag minns en del samtal jag har fört från sängen efter att ha blivit väckt. Bland annat ett med en grannfru, som var upprörd över att ungdomar hade slängt alla cyklar i en hög här utanför under natten. Vi hade bara talats vid ute på gården innan, men när hon inte hade någon annan att prata av sig med letade hon fram mitt nummer. Numera är det mest olika typer av försäljare och liknande som ringer, och såna samtal svarar jag inte på ens om jag är vaken. Dom senaste veckorna har det ringt från tre olika såna nummer. På lördagar brukar dom ta ledigt, och idag var det istället brorsdottern som hade ringt. Jag kollar alltid till telefonen när jag är uppe på toaletten, så jag inte missar ett samtal hela dagen, om det skulle vara något viktigt. Idag kröp jag ner i sängen en stund till. Jag ångrade att jag inte hade satt på signalen och tagit telefonen med mig till sängen ifall hon skulle ringa igen. Jag låg ändå och lyssnade efter den, eftersom jag brukar höra den vibrera ute i hallen, om jag är vaken. Därför blev jag snopen när jag steg upp på riktigt, och såg att hon hade ringt igen utan att jag hade hört det. När jag jobbar ställer jag in ljudet manuellt, för att fortfarande ha lite ljud på mina spel. Det är då telefonen vibrerar, om det ringer. I helgerna sätter jag den på tyst när jag vill sova, och då blir det riktigt tyst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar