fredag 8 september 2017

Åttonde september.

Jag konfirmerades sommaren 1975. På hösten fortsatte jag umgås med min konfirmationspräst. Hon var uppenbarligen en fena på tyska, för den åttonde september var det tyska vi pluggade. Handarbetade gjorde jag tydligen redan i tonåren, för när jag kom hem virkade jag. Året därpå pryade jag, som det hette på min tid. Praktisk yrkesorientering. Att jag var på ett byggföretag berodde nog mer på att min dåvarande pojkvän hade ett dylikt än på något brinnande intresse för byggbranschen. Den åttonde var en onsdag. I tonåren var onsdagsdanserna på Sandra i Kalmar snudd på obligatoriska, så jag har till och med antecknat i dagboken att jag inte var där den här kvällen. Så pass ovanligt var det. Fast vi var utanför och tittade, pojkvännen och jag. På åttiotalet hade jag både bil och körkort själv. Den åttonde september 1981 satte min ena bror på däck och satte in stereo i min bil. 1987 var jag på bilprovningen, men då med en annan bil. Tre olika hann jag med, innan jag sålde den sista, eller åtminstone senaste, för nästan trettio år sedan. 1990 åkte jag med pappa och hans flickvän till Bollnäs och hälsade på flickan på bilden och hennes familj. Det är min brorsdotter. Nu är hon mamma själv. Den åttonde september var vi bland annat i Kilafors. Så var flickebarnet, hennes mor och jag hemma hos en familj som uppenbarligen hade en liten son. Mina minnen från den tiden är minst sagt vaga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar