torsdag 14 september 2017

Film.

Jag har inte varit på bio på trettio år och någon filmkanal till tv:n har jag aldrig varit intresserad av. Det är alldeles för svårt att hitta filmer som jag verkligen gillar. Jag brukar ge dom en kvart. Mer tid offrar jag inte på en film som bara är sådär. Det händer att jag spelar in tio filmer från dom tv-kanaler jag har, men när det kommer till kritan inte orkar se mer än en av dom till slut. Jag har samlat på mig några hundra bra filmer, och ser hellre om en som jag vet att jag verkligen gillar. På bio tänker jag mig att man inte har något större val, men så läste jag en gammal dagboksanteckning om hur jag och dåvarande pojkvännen lämnade en biosalong efter trekvart. Det var en film av Jacques Tati. En gång sov jag mig igenom en film, fast vi såg den på bio. Om jag minns rätt var det den gamla "Sagan om ringen" från 1978. Att enbart sitta och glo på film är verkligen inte min grej. På tv.nu står det ibland om filmerna att dom har klarat Bechdel Wallace-testet. Jag hade läst det flera gånger, innan jag till slut blev så nyfiken att jag kollade upp vad det betydde. Filmen måste uppfylla följande kriterier:
1. ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
2. … som pratar med varandra
3. … om något annat än män.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar