söndag 24 september 2017

Datorkrasch.

Det måste vara någon typ av rekord att jag lyckades krascha min nya dator efter bara några veckor. Mig har det faktiskt aldrig hänt tidigare över huvud taget, fast jag har haft mina tidigare datorer i flera år. Nu kom det upp en skärm som talade om att Windows hade problem, och att datorn skulle starta om sig själv. Efter flera försök från datorns sida insåg jag att den nog behövde lite hjälp med att lösa problemet. För alternativen att försöka laga Windows eller göra en systemåterställning behövdes mitt lösenord, och det hävdade datorn var fel. Installera om Windows fick däremot tydligen vem som helst göra, så det var inga problem. Tack och lov försvann inte allting jag hade lagt ner jobb på, även om jag inte riktigt förstod logiken i vad som fanns kvar efteråt. En del av det jag hade plockat in i efterhand låg kvar, medan jag fick installera om hela Officepaketet. Vissa grejer nollades bara halvhjärtat. Skärmsläckaren fanns kvar, men inte energisparalternativen. Antivirusskyddet fick jag installera om, men när det var klart var redan mitt abonnemang aktiverat. Vissa saker blev bättre. Jag har till exempel kunnat se klockan men inte datumet tidigare. Nu finns dagens datum också på plats. Att jag plötsligt måste logga in varje gång jag startar datorn är lite irriterande. Att jag har klickat i att jag vill slippa bryr den sig inte alls om. Nu har jag åtminstone ändrat till en pinkod, som är betydligt enklare att skriva. När jag insåg att det där med att få den klar till jul inte var någon överdrift, åkte det här med att få ordning på allt i datorn ner till prio två. Fortsättningsvis pular jag lite med den efterhand som jag får tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar