fredag 22 september 2017

Regnigt.

Det regnade inte mycket i morse men länge. Det var ett frenetiskt duggande, som innebar att man blev tämligen genomblöt, om man var ute tillräckligt länge. Jag brukar åtminstone byta kläder innan jag fortsätter till Kvantum efter jobbet, men idag bytte jag bara väskor och gav mig ut igen. Blöt var jag redan, och jag kände mig lagom varmt klädd för den rådande väderleken. Ljusa byxor i september kändes lite fånigt, men jag har sett värre gå förbi här utanför. Att jag hade en reflexjacka som lyste lång väg slog mig inte ens förrän jag fick en glimt av mig själv i ett skyltfönster. Fast en vardagsmorgon är det ganska gott om sånt också ute. Det verkar vara fler arbetsgivare än min som håller med liknande arbetskläder. Det finns dessutom fler som tror att personalen kan klona sig och vara på två ställen samtidigt. Kvantum öppnar redan vid sju, men den första timmen är självscanningen obemannad. Jag såg personal på flera andra ställen i butiken, så man kan undra varför det inte går att flytta om lite bland dom. När jag nu åkte på en helavstämning fick den ensamma killen i kassan gå bort och ta den. Under tiden hann det förstås bli kö i den manuella kassan, och en av gubbarna från den kön kom bort och sa till honom. Gossen svarade mycket artigt: "Jag håller på här, som du ser." Då tyckte gubben att han fick skicka någon annan, men någon annan att skicka fanns det inte. Jag fattar verkligen inte varför dom trevliga ungdomarna i personalen ska behöva lida för att butiksledningen vill köra snålbemanning. På mitt jobb har jag åtminstone inga kunder som gnäller för att jag omöjligt kan göra mer än en sak i taget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar