tisdag 12 september 2017

Plastfolie.

Jag brukar hävda att man inte ska torka trä, eftersom det spricker då. Mina arbetsgivare har tränat i 160 år utan att lyckas få till det där. Den som kommer på ett sätt att torka trä utan att man måste slänga tio procent efteråt kommer förmodligen att bli rikligt belönad. Det är också känsligt hur man förvarar hel- och halvfärdiga golv, eftersom dom till exempel är känsliga för fukt. Det snille som skickade dom i en öppen container på ett fartyg från Kina hade nog lite otur när hen tänkte. Inne i fabriken har vi ett speciellt klimatrum. Det smidigaste vore förmodligen att köra in allting som man inte behöver direkt där, men vi kör efter devisen "Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det?" Jag tror den har ersatt "Här gör vi rätt från början" och "Jag ansvarar för kvalitén", för dom har jag inte sett på länge. Istället använder vi plasthuvar som ska hålla fukten borta från boxarna med halvfärdiga golv. När luftfuktigheten är som högst inne i fabriken kompletterar vi med plastfolie. Något liknande Gladpack, men speciellt glad blir man inte av den. Förr använde vi den hela somrarna, och då fanns det åtminstone hållare till dom där rullarna. Nu är dom försvunna, och den som vet vart dom tog vägen har förmodligen gått i pension. Istället står man med enbart rullen och försöker få plast runt sitt paket. Jag har till och med en speciell hållare till min lilla plastrulle här hemma, och den på jobbet är betydligt större och mera otymplig. Extra märkligt känns det att sommaren kom i september i år, men då kanske man vågar hoppas på att den snart är slut. På jobbet kommer jag definitivt inte att sakna den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar