lördag 30 september 2017

Trettionde september.

Sista september 1975 hade jag skrivning, som det hette på min tid, i svenska och engelska i skolan. Båda gick skapligt enligt dagboken. Det får man förmodligen vara nöjd med, med tanke på hur dålig jag var på att plugga till sånt. Dom två följande åren var jag inte lika pigg detta datum. 1976 var det idrottsdag med naturstig, men jag var hemma. Sjuk får man väl anta. Året därpå minns jag mycket väl, för så dålig som jag var då har jag nog varken varit förr eller senare. Jag har undertemp i vanliga fall, så när den stiger uppåt 38 grader kommer jag inte ur sängen. Jag minns inte exakt hur diagnosen löd 1977, men jag hade 39,6 i feber. Jag sov nog ett par dygn i sträck. 1979 var jag på SM i plöjning i Karlstad, och beundrade mannen på bilden. Där håller han som bäst på att skrapa rent skäret på sin plog. Han slutade för övrigt på tredje plats. Vilken Rolf jag var på bio med den trettionde september 1980 minns jag inte riktigt. Vi såg i alla fall "Sällskapsresan", och den var bra. Rolf var däremot otrevlig, men han bjöd. Sånt förlåter ju mycket. 1984 finns en annan mans humör dokumenterat i mina anteckningar. Jag var ute och promenerade i en och en halv timme, och mötte honom och hans familj i bil. Att jag skriver att åskmolnet vinkade säger väl en del om hans min den dagen. Sista september 1988 brukar jag fortfarande berätta som anekdot ibland. Vi var på Sandra dansrestaurang, och en lång, snygg servitör hejade på mig. Att jag inte kände igen honom hängde ihop med att killar blir vuxna så sent (om någonsin). Elva år tidigare, när vi slutade nian, var han liten, tunn, rödhårig och fräknig. Han kallades helt följdriktigt för Löken i skolan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar