tisdag 29 maj 2018

Eldsvåda.

I fredags natt var det en rejäl brand i ett sju våningar högt hyreshus här i Nybro. Jag bodde själv på femte våningen i ett sjuvåningshus i Kalmar i några år. Just när det händer något sånt här är nog enda gången det inte är så mysigt att bo högt upp. Det kan vara illa nog på tredje våningen, där jag bor nu. Jag har en föreställning om att man kan tvingas hoppa ner i ett brandsegel från balkongen. Läskigt låter det över huvud taget, och utanför min balkong är en slänt, där det knappast kan vara enkelt att fixa sånt. Jag tänker mig att elden ska komma nerifrån, men i Kungshall var det översta våningsplanet som brann av helt och hållet. Någon är misstänkt för allmänfarlig vårdslöshet, men exakt vad som har hänt har jag varken hört eller läst ännu. Någon skrev om en fritös på en balkong. Någon annan hävdade att vissa invandrare inte använder kokkärl, utan steker maten direkt på hällen. Det senaste jag läste var att någon hade somnat ifrån en gryta med popcorn. Alla boende i höghuset fick evakueras och inhystes på hotell i Kalmar. Det väckte förstås liv i debatten om att vi inte har något hotell i Nybro. Någonstans läste jag att dom som hade husdjur fick bo i Orrefors stugby, och många verkar helt enkelt ha flyttat hem till släktingar eller vänner. Mannen som har reagerat hårdast mot den hyresvärd som inte håller sina hyresgäster med brandvarnare fick också vatten på sin kvarn. Det var för övrigt tredje lägenhetsbranden på kort tid i Kungshall, även om dom tidigare har varit mer begränsade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar