onsdag 30 maj 2018

Matvanor.

Även om jag rent fysiskt närmar mig sextio med stormsteg, så verkar mina matvanor fortfarande vara ungdomliga. Enligt en undersökning som min morgontidning refererade till lider var femte ungdom av övervikt eller fetma och får i sig för lite frukt, grönt och fisk. Just den delen av texten kan jag i och för sig tänka mig stämmer på flera medelålders än bara mig. Så visade studien att i snitt 17 procent av kalorierna ungdomarna fick i sig kom från godis, glass, kakor och snacks. Där är ungdomarna och jag helt överens om vad som är gott. Problemet var tydligen att det goda tar plats från vanlig mat, vilket kan leda till brist på viktiga näringsämnen. Extra vitaminer har jag petat i mig hela livet, eftersom jag inser att mina matvanor inte är speciellt vuxna. Ungdomarna och jag hade också ungefär samma inställning till frukt och grönsaker. Dom äter i snitt 250 gram per dag. Jag äter nog inte ens så mycket, och rekommendationen är 500 gram. Kött äter dom i gengäld för mycket, för det ska man inte äta mer än 500 gram per vecka. Det är lite oklart hur mycket jag äter, men jag tycker definitivt bättre om korv än om grönsaker. Fisk och skaldjur ska man äta 2-3 gånger i veckan. Det kommer jag definitivt inte upp i. Dom flesta av ungdomarna äter nyttigare mat i veckorna och mindre nyttigt på helgerna. Där kan jag nästan känna att jag gör tvärtom. När jag jobbar är jag konstant hungrig, och har ett betydligt större behov av att tröstäta än i helgerna när jag är ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar