måndag 2 juli 2018

Andra juli.

Sommaren 1975 gick jag och läste och konfirmerade mig. Den andra juli läste vi enligt dagboken 2½ timme och sjöng en halv. Jag kan ärligt säga att jag inte alls minns att vi sjöng under våra träffar. Algutsrums marknad har jag besökt många gånger, eftersom jag kommer från Öland. Att jag har varit där med min äldste bror och hans dåvarande fästmö minns jag däremot inte alls. Det ska ha skett 1982. Märkligt också att marknaden gick av stapeln i juli. Den brukar vara den sista fredagen i juni. Ett par år senare flyttade jag inom Kalmar den här dagen. Från en etta, där jag sov i kokvrån, till en tvåa på femte våningen i ett höghus. Det största lyftet var annars att slippa bo i samma hus som hyresvärden. 1987 var jag på slottsspelen på Kalmar slott den andra juli. Man blev förflyttad långt bakåt i tiden, och fick se scener ur det förflutna med bland annat Gustav Vasa. Musikerna på kortet satt och spelade mellan två av salarna. Det är nog tur att jag aldrig har blivit inkallad som vittne. Jag skulle till exempel kunna svära på att jag aldrig har besökt Rismåla göl, som ligger strax utanför Nybro. Men enligt mina anteckningar var jag där med min granne och hennes syster och solade den andra juli 1991. Så är det idag exakt åtta år sedan jag började använda glasögon på jobbet. Framför allt var det för att se dom små dataskärmarna vi har och för att kunna lösa korsord på rasterna. Men visst ser jag fler detaljer på träbitarna också, än jag gjorde utan glasögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar