söndag 22 juli 2018

Sommarvärmen.

Säga vad man vill om det som känns som en evig värmebölja, men man blir bortskämd med att kunna ge sig ut utan att riskera att bli blöt. Himlen är konstant klarblå. Jag fattar inte riktigt varför till och med åskskurarna uteblir. Visst brukar det bli åska när det är såhär hett? För en gångs skull är jag tacksam att det alltid blåser numera. Hade det stått helt stilla hade den här värmen varit olidlig. Hur som helst verkar man vänja sig vid värme lika väl som vid kyla. Jag glömmer aldrig när jag besökte min bror i Hälsingland för många år sedan. Efter att ha haft trettio grader kallt tyckte man plötsligt att femton minusgrader var hyfsat varmt. Det är samma sak med värmen nu. När temperaturen gick ner till 24 plus igår kväll, var det riktigt svalt ute. Det är väl annars ganska varmt? Min lilla fläkt har kommit till ordentlig användning denna sommar. Att öppna fönstret hjälper ju inte så mycket när det är trettio grader varmt utanför. Efter att ha haft det öppet senare på kvällen har jag känt mig tvungen att döda dels en nattfjäril och dels en geting. Båda hade väl skrämt ihjäl mig, om dom hade attackerat mitt i natten. Den ena hade jag dessutom haft alla chanser att bli stucken av. Gårdagens värsta slutade i alla fall lyckligt. Jag hittade inget lördagskryss i morgontidningen, och det är något av veckans höjdpunkt för mig. När jag letade igenom tidningen en andra gång fick jag förklaringen. Det låg precis efter sportsidorna, och dom bläddrar jag snabbt förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar