onsdag 25 juli 2018

Husmorstips.

Städning är ingen av mina bästa grenar. Så länge jag är ensam, det vill säga för det mesta, lever jag efter devisen ”Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete”. När det väl kommer någon hit ser jag däremot mitt hem med deras ögon. Då åker det till exempel på en duk på köksbordet, för att dölja den fula bordsskivan. Bordet är trettio år gammalt, och jag ägnar mig åt att äta pizza direkt ur kartongen, och annat som inte är så nyttigt för underlaget. Allra värst är det när min äldste bror kommer ner över midsommar. Han stannar några nätter, och använder följaktligen även duschen. I duschmunstycket fastnar tydligen kalkavlagringar, och det ser verkligen inte fräscht ut. Jag har skrubbat på det med halvdåligt resultat, men nu har jag läst mig till hur man ska göra för att få det rent. Man häller ättika i en plastpåse, knyter den runt munstycket och låter det vara så i två timmar. Efteråt sköljer man det med vatten. Vad jag har hemma och inte har jag extremt dålig koll på. Ättika var jag någorlunda säker på att jag inte hade, men jag hittade en halv flaska i ett köksskåp. Några tips på vad jag kan ha använt ättika till? Att göra rent duschmunstycket med fungerade det hur som helst alldeles ypperligt till. Det ser nästan nytt ut.

2 kommentarer: