tisdag 31 juli 2018

Mina morbröder.

När jag växte upp hade jag fem morbröder. Mitt favoritfoto av dom är från mammas fotoalbum, och taget redan 1967. Den som fattas på kortet är Bosse. Han bodde på Öland, och dog för sex år sedan. Från vänster är det Boris, Alf, Sören och Svante. Boris var bosatt i Stockholm, och gick bort redan på åttiotalet. Då var han gift med Birgitta, som så småningom gifte om sig med Sören. Dom bodde i Skåne precis som Alf och hans sambo. Svante och hans fru bodde på Öland. Alf och Svante dog med ett par års mellanrum för ungefär tio år sedan. Jag är inte så bra på att hålla kontakten med släkten. Sedan mamma gick bort har jag nog bara träffat mina morbröder när vi begravde först morfar och sedan mormor. Det är mer än tjugo år sedan. Efter det har det mest blivit telefonsamtal om testamenten och liknande när dom har lämnat jordelivet, eftersom ingen av dom hade egna barn. Idag ringde telefonen medan jag stod i duschen. Det är inte alltid man får veta vem som har sökt en i det läget, men hon som ringde idag hade vett att lämna ett meddelande. Det var Svantes änka som ville meddela att Sören hade gått bort. Han blev 78 år gammal. Nu har jag inga morbröder kvar, och Birgitta har än en gång blivit änka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar