lördag 28 juli 2018

Tjugoåttonde juli.

I min barn- och ungdom ägnade jag mig lika mycket åt sol och bad sommartid som dom flesta andra. När jag var elva var till exempel kompisen och jag nere i Bläsinge och badade den här dagen. Där var lite folk, men inte så mycket, står det i dagboken. I hettan i år har där varit mängder, enligt en arbetskamrat som hade varit där. Den tjugoåttonde juli 1982 låg min äldste bror och jag vid Bergavik i Kalmar och solade. Kortet är från den sommaren, och det syns väl att till och med jag var brunare på den tiden. Annars är jag lite för ljushyad för att bli just brun. Dansade gjorde vi på Lundegård på Öland på somrarna på sjuttiotalet. Den här kvällen 1976 var jag till exempel där och dansade till Leif Bloms orkester. Femton år senare var jag på Stallet i Vassmolösa. Jag har aldrig tålt värme något vidare. Den kvällen svimmade jag på dansgolvet, och det ropades efter läkare i högtalarna. En väninna höll mig sällskap ute på parkeringen, där jag låg med fötterna högt för att piggna till. Jag minns inte om jag hade druckit någonting alls med alkoholhaltigt innehåll, men jag kan mycket väl tänka mig att folk trodde att jag var dyngrak. Jag tycker inte själv att jag köper kläder som jag aldrig använder, men idag fyller min magtryckare tio år, utan att jag har gjort mer än provat den. Gördel är väl den korrekta benämningen. Den är verkligen helt suverän på att hålla in fläsket, men det är tveksamt om jag till exempel kan sitta när jag har den på mig. Den får nog fortsätta vänta på något extremt speciellt tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar