tisdag 25 december 2018

Julafton.

Julafton blev en mycket stillsam historia här, eftersom jag hade tackat nej till en inbjudan från brorsdotter med familj i Jönköping. Jag åker ogärna längre än nödvändigt, så vi ses på annandagen istället. Det blir jul en gång till där, eftersom hennes bror och hans sambo jobbade igår, och inte hann åka så långt. Jag masade mig inte ens ut i kylan för att gå i kyrkan, fast det var samling vid krubban på förmiddagen, julbön vid fem och midnattsmässa senare på kvällen. Brorsonen och hans sambo på kortet nedan var uppe och lämnade en julklapp. Min salig far kollade alltid om paket kluckade, så dom var lönt att öppna. Ungdomarna (nåja) hade lyckats slå in ett helt flak öl, så paketet bör ha uppfyllt dessa kriterier. Skönt när man får exakt vad man har önskat sig. Jag tog en öl med flickan i sällskapet, och det blev en stunds julmys, innan dom ilade vidare till firande med hennes släkt. Jag hann se halva Kalle Anka, när dom hade gått, och senare på kvällen blev det Karl-Bertil Jonssons julafton. Det var snudd på dom enda jultraditioner jag uppehöll i år. Tyvärr slutade kvällen med att tanden som tandläkaren tittade på för en vecka sedan rasade. Det kanske hade varit lika bra att göra något åt den då i alla fall. Nu lär jag få vänta åtminstone till torsdag, innan dom har öppet. Det jag inte fattar är hur tanden kunde fara så illa av att någon bara kollade på den. Jag hade hunnit glömma den där lagningen på åtta månader. Efter förra veckans uppföljning har jag känt av den hela tiden, och nu lossnade alltså hela fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar