onsdag 19 december 2018

Vinterväglag.

En av dom större politiska debatterna i Nybro såhär i vintertider verkar vara om man ska göra som flera andra kommuner och dela ut broddar till dom äldre. Idag tror jag gatorna har töat av lite. Som dom såg ut innan tänkte jag föreslå politikerna att lägga pengarna på att skotta och sanda istället. Då skulle vi inte behöva några broddar. Jag bekostar mina själv. Det har blivit ett antal genom åren, eftersom jag har en förmåga att tappa dom medan jag går. Det jobbigaste med dom är annars att jag har två trappor ner till gården här hemma och två upp till omklädningsrummet när jag kommer till jobbet. Det är svårt att gå inomhus med broddar, och ännu svårare att ta av och på dom när man har byltat på sig en massa kläder för att vistas utomhus. Jag har således inte tagit till dom ännu i år, och följaktligen redan varit omkull en gång. Jag bröt ingenting den här gången heller, men man vet aldrig om det är dags just den här vintern. Jag går alltid lätt framåtböjd, eftersom jag är mest rädd att slå i bakhuvudet. Jag glömmer aldrig vår gamla vaktmästare, som halkade i en trappa och låg i koma i flera år. Att man inte ska ta emot sig med händerna vet jag, men oftast går det så fort att jag inte hinner tänka alls. En bruten handled skulle kanske å ena sidan innebära att jag fick tillbringa mycket tid i mitt älskade hem. Å andra sidan skulle jag väl inte kunna göra så mycket vettigt ändå i det läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar