söndag 23 december 2018

Luffare.

När jag hade börjat läsa om luffarna insåg jag plötsligt att flera av figurinerna jag har här hemma föreställer just luffare. Fyran från vänster är riktigt gammal. Han har hängt med ända sedan jag bodde i Kalmar på åttiotalet, och fått en del småskador av alla flyttar. Resten har tillkommit medan jag har bott i Nybro, så dom har aldrig flyttat annat än hit. Tvåan från vänster har jag köpt på någon loppis, och resten på Tradera. Han som lutar lite har någon typ av äkthetsbevis runt halsen, så han är nog lite extra fin. Luffaren på det högra kortet är bara några ventimeter hög. Honom köpte jag på Ria. Eller fick faktiskt. Han kostade bara några kronor, men när vi upptäckte vid kassan att foten var trasig, fick jag honom gratis. Jag tycker han är så mysig, så jag vill ha honom framme trots den halva foten. Han sitter i bokhyllan, så att jag går förbi honom varje dag när jag stiger upp. Någon tyckte att min lilla samling kunde tyda på att jag är lite luffare själv. När det gäller frihetsbiten är jag benägen att hålla med. Att slippa passa tider och kunna leva på något man tillverkade själv vore verkligen drömmen. Att frysa och svälta låter väl inte lika frestande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar