lördag 11 maj 2019

Det är inte storleken utan hastigheten som spelar roll.

När jag blev tvungen att byta till Telia som bredbandsleverantör hade dom ett erbjudande, där flera olika hastigheter hade samma pris, om man band upp sig för ett år. Jag har inte så mycket att välja på när hyresvärden släcker ner det gamla fibernätet, så jag tänkte att ju högre fart desto bättre. När jag sedan mätte med Bredbandskollen gick det ändå inte snabbare än 100 megabit. Jag, som tycker det är jobbigt att förklara för en människa som i sin tur ska förklara för mig, uppskattade verkligen Telias automatiska felsökare. Den hjälpte mig att starta om modemet och fixa och trixa lite. Till slut konstaterade den att hastigheten internt mellan min dator och wifi-router inte var mer än 100. Det kunde bero på att min nätverkskabel var av äldre modell, och inte klarade högre hastigheter. Det skulle inte förvåna mig alls, för jag tror mig ha haft samma kabel i alla år sedan jag fick bredband, och sånt där blir väl gammalt ganska fort. Det kunde också vara så att nätverkskortet inte stödjer högre hastigheter än så. Lite kan jag tycka att den som hjälpte mig med det nya abonnemanget kunde ha upplyst mig om att jag eventuellt inte kunde utnyttja det fullt ut. Är det sladden som spökar kanske jag ändå har nytta av den högre hastigheten, när jag börjar köra Internet trådlöst första juli. En googling gav för övrigt vid handen att flera hade samma problem sedan dom bytte till Windows 10, så någonting i det operativsystemet verkar sakta ner alltihop.

4 kommentarer:

  1. Hej hej! Nu är jag äntligen tillbaka. =)

    Visst är vår automatiska felsökare användbar? Visst, det kanske är roligare att prata med någon som förklarar för en men det är inte alltid det behövs.

    Gällande att handläggaren inte informerade att det kunde vara något som skulle krångla beror på att det är omöjligt från vårt håll att veta. Oftast är det inte datorn då de flesta datorerna stödjer en högre hastighet. Så länge man inte har en jättegammal dator såklart. :)

    Skulle du vilja testa med en ny kabel så rekommenderar jag en CAT6 då det är den senaste och bästa varianten av nätverkskablar.

    Ha en underbar dag!

    //Daniel, Telia Kundservice

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar! En snabb fråga, ifall du läser det här. Hade ni något avbrott i natt? Jag tappade kontakten med servern efter midnatt. Jag vet inte hur länge det höll på, för jag gav upp och hoppade i säng istället.

    Hoppas du också får en underbar dag, fast du uppenbarligen jobbar. :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jag skulle säga att alla tekniska frågor är bäst att ställa direkt till oss på Facebook alternativt Twitter då vi har mycket enklare att svara snabbt samt spara uppgifter för att kunna söka upp i våra system.

    Skulle du möjligtvis kunna kika med oss där? Enklast och bäst för oss båda tänker jag. :)

    //Daniel, Telia Kundservice

    SvaraRadera
  4. Jag gör så om det är någonting viktigt. Där vet jag att man får svar direkt. Det lär behövas när jag blir tvungen att byta till er tv om några veckor. Nu var jag bara nyfiken. :)

    SvaraRadera