onsdag 1 maj 2019

Första maj.

Den första maj 1975 var det uppenbarligen varmare än idag. Efter att ha gått bingopromenad, som vi hade även på östra Öland, låg jag och solade i bikini. Det är ingenting man blir direkt sugen på idag. Jag har i och för sig inte solat alls på åtminstone tjugofem år. Sedan dom skar sönder mitt ansikte och tog bort tumörer för tio år sedan lockar inte solen över huvud taget. Året därpå inföll detta datum en lördag, och jag och dåvarande pojkvännen åkte in till Kalmar en runda efter elva på kvällen. Han väckte mig i och för sig halv ett dagen därpå, så att sova länge på dagarna har jag tydligen alltid varit bra på. 1982 var jag med kompisar ute och dansade Valborgsmässoafton, och första maj var det en av väninnorna som väckte mig halv ett. Året efter vaknade jag av mig själv vid samma tid. På åttiotalet bodde jag i Kalmar, men när det var en röd dag mitt i veckan var jag ofta i mitt föräldrahem på Öland och hälsade på. På kortet från 1986 är min far i färd med att vattna en inplanterad gran på tomten. Det var bara tallar som sådde sig själva. 1987 hade jag morfar och hans dåvarande flickvän med mig. 1988 bodde jag i Oskarshamn, och körde ner därifrån. Det bör ha varit en av dom sista gångerna jag tvättade bilen där, för senare samma år sålde jag den. Jag har fortfarande inte köpt någon ny. På hemvägen var jag i Kalmar på en konsert med Orup. Honom har jag sett och hört ett par gånger. Morgontidningen lottade ut biljetter, och jag vann vid två olika tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar