lördag 25 maj 2019

Ligister eller barnrumpor?

Den här lappen hittade jag ovanför källardörren på baksidan av vårt hus. Att Aina är slang för polisen lärde jag mig hyfsat nyligen, när ungdomarna hade klottrat någonting liknande på simhallen. Åtminstone hoppas och tror jag att det inte är vuxna människor som bär sig åt så. Nu har jag googlat mig fram till att ordet kommer från det turkiska slangordet "aynasiz" vilket betyder "utan spegel", syftandes på att polisen inte har någon skam i kroppen; de vågar inte se sig själva i spegeln. Personligen är jag mest orolig för att min granne Aina ska se lappen, och ta den personligt. Hon är 84, och jag tvivlar på att hon vet att Aina kan vara någonting annat än hennes namn. Å andra sidan kanske hon med lite tur inte har koll på ”fuck” heller. Med ännu mer tur tittar hon inte så högt upp som ovanför dörren, om hon alls går den vägen. Jag skulle ha försökt pilla bort lappen själv, om jag bara hade nått så högt. Dom flesta i nästa generation är längre än vad jag är. Det känns inte som något en ensam människa skulle sätta upp, och att det hänger gäng här utanför känns lite obehagligt. Annars är min stora fråga vad sjutton polisen har med skyddsrummet att göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar