söndag 26 maj 2019

Tjugosjätte maj.

När jag söker på den tjugosjätte maj i mina dagboksanteckningar, läser jag om en restaurang på Öland, där man inte kan ha varit överdrivet rädda om sitt serveringstillstånd. Detta datum 1976 var nämligen jag och min kusin där tillsammans med ett par äldre killar. Vi drack lite inför ett besök bygdegården i Stenåsa, där Centerns ungdomsförbund hade dans. Varken kusinen eller jag var mer än femton, så att servera oss alkohol kan knappast ha varit lagligt ens på sjuttiotalet.
På åttiotalet umgicks jag betydligt mer med mina syskon än vad jag gör numera. 1981 var båda mina bröder hemma hos mig och fikade. 1982 var jag hemma hos den yngre av dom. Vi var ute och gick, satt på balkongen han hade på den tiden och så kollade vi lite fotboll på tv. Hans fru kom hem senare. Året därpå var det tvärtom. Då var hon uppe hos mig och fikade, och maken dök in efter ett tag. 1985 var jag med dom i föräldrahemmet på Öland den tjugosjätte maj. Det var för övrigt pingstdagen det året. Vädret kunde man inte klaga på, för jag gick i bikini hela dagen. För den som eventuellt undrar varför jag kände mig bekvämare med det då än jag skulle göra idag, bifogar jag en lättklädd bild från åttiotalet. Jag har inte bara behållit min figur, jag har fördubblat den. Just idag kan jag annars skylla på utetemperaturen. Dagens väder inbjuder inte ens till att gå ut utan jacka, och absolut inte utan kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar