onsdag 5 februari 2020

Äggförvaring.

Genom livet och olika bostäder har jag konstaterat att kylskåp i allmänhet har speciella fack i dörren avsedda för ägg. Eftersom jag har dålig koll på hur länge det är sedan jag köpte saker och ting, känner jag mig lätt handikappad utan datumstämpeln på förpackningen. Därför har jag i hela mitt liv förvarat äggen i den. Det dröjde tills jag blev närmare sextio innan jag ställde dom i kylskåpsdörren för första gången. Då berodde det på att särbon hade burit hit ägg. När jag insåg att det var bättre att vi delade på dom hade jag redan hunnit platta till den ena kartongen. Jag kunde inte ens svära på att det fanns såna där fack i mitt nuvarande kylskåp. Eftersom jag inte har använt dom har jag inte ens noterat dom. Möjligen hade jag trott att det fanns plats för flera på ett ställe. Istället var det utrymme för fyra ägg på två olika platser. En fördel är att mitt kylskåp är så högt. Den enda anledningen till att jag vet säkert att vi hade likadana redan i mitt barndomshem, är en liten olycka som jag minns. Någon (jag tror inte att det var jag) tog tag om överkanten på kylskåpsdörren, och råkade krossa ett par av äggen som stod högst upp i den.
 

2 kommentarer:

  1. Det gå åt mycket ägg till dom nykära paret.

    Kährsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt som den manliga delen är en fena på att göra pannkakor.

      Radera