lördag 29 februari 2020

Hyran.

Sedan hyresförhandlingarna avslutades har min särbo kämpat hårt med att förklara för mig hur mina hyresavier kommer att se ut framöver. Jag hade bland annat förstått att dom skulle bli extra saftiga i april, man och juni. På dom hyrorna skulle nämligen höjningen för årets tre första månaderna pytsas ut retroaktivt. Att dom skickades ut en hel månad i förväg antar jag hänger ihop med att fler än jag kan tänkas ha frågor om dom. Så saftiga som jag hade befarat var dom inte alls. Jag fick en hyresreduktion för intrappning, som gjorde att min hyra bara steg med några hundralappar, istället för den tusenlapp jag hade befarat. Jag minns inte nu hur fort eller mycket den kommer att stiga under kommande år, men den dagen den sorgen. När jag kollade hyresvärdens webbsida insåg jag varför dom kände sig manade att ta strid för att få upp hyrorna i Nybro. Dom hade lägenheter i Oskarshamn och Västervik också, och där kostade det mycket mera att bo. Intressantast var annars en lägenhet i mitt eget kvarter. Den beskrevs som ”en totalrenoverad lägenhet i toppskick.” Där fanns diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och hällspis med varmluft. Det lät definitivt som en av dom lägenheter jag hade hört skulle renoveras upp och sedan tas ut hyra därefter på, men den här var inte mycket dyrare än min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar