fredag 28 februari 2020

Smidiga lösningar.

Dom rent materiella problem jag hade igår löste sig snabbt och enkelt. På eftermiddagen var det cykeln. Bakdäcket var välpumpat när jag begav mig hemifrån. När jag jagade särbon ner till centrum tyckte jag att det var tungt att cykla, men tänkte att det kanske berodde på motvinden. Det visade sig vara bakdäcket som bara hade hälften av luften kvar efter den korta cykelturen. Därmed var pyspunkan konstaterad, och vi uppsökte närmaste cykelreparatör. Han lagade cykeln medan vi var på Kvantum och handlade. Ensam hade jag förstås inte kunnat göra så, men nu tog särbon dom tunga och välfyllda cykelväskorna på sin hoj. På kvällen var det Internet som gav upp. Det var mer handikappande innan jag skaffade en smartphone. Nu kan jag åtminstone nå omvärlden med den, och få veta vad som har hänt. Det framkom att Telia hade ett DNS-fel på sina servrar. Jag blev inte enbart upplyst om var problemet låg. Jag fick också veta att det gick att fixa själv i datorn. En kille beskrev hur man skulle gå tillväga, men att följa instruktioner har aldrig varit min starka sida. En flicka drog informationen ett steg längre. Hon lade upp en bild på vart man skulle ta vägen i datorn, vad man skulle ändra och hur. Vips fungerade Internet som det skulle igen.

3 kommentarer:

  1. Som jag alltid säger; Det är en självklarhet att hjälpa dig vännen, då du alltid ställer upp för mig :-) Idag är det bäst att ta det försiktigt om man ska cykla, med tanke på vad "Kung Bore ställt till med". Kram från Sven Christer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det säkraste för lårbenshalsarna är nog att hålla sig inomhus.

      Radera
  2. Mycket klokt sagt :-) tycker jag också! Sven Christer.

    SvaraRadera