måndag 17 februari 2020

Zebralagen.

Angående den så kallade Zebralagen har jag läst skämtet: ”För dig som vill dö med vetskapen att du hade rätt”. Det finns verkligen alla typer av bilister. Många stannar om man bara närmar sig ett övergångsställe. Jag vet ju att jag inte har företräde när jag cyklar, men vissa släpper över mig då också. Så finns det dom som inte stannar, fast dom kommer fram till ett övergångsställe. Dom som tvärnitar precis vid linjerna bidrar förstås inte till att få trafiken att flyta. Jag är inte tillräckligt självmordsbenägen för att kliva ut framför en sån, utan väntar tills bilen står stilla. Om dom istället saktar ner i god tid, hinner jag över utan att dom behöver stanna alls. Det finns förstås lika många olika typer av gångtrafikanter som det finns bilister. I många fall är det ju samma människor som promenerar ena gången och kör bil nästa. Vissa stiger verkligen ut i gatan, utan att kolla om bilen som närmar sig har någon chans att stanna. Häromdagen såg jag en kille som slog alla rekord i den vägen. Han steg rakt ut utan att ens se sig åt sidorna, och där han gjorde det fanns det inget övergångsställe. Från där jag stod såg det ut lite som när Baloo släpper stenen som Mowgli letar myror under i den tecknade versionen av Djungelboken. Det verkar helt omöjligt att han ska klara sig undan den, men det gör han.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar