torsdag 13 februari 2020

Missöde.

Jag har det man i dagligt tal kallar för ljudlimpa till tv:n. Förutom att ljudet blir betydligt bättre än det apparaten i sig kan frambringa, tycker jag det är smidigt att kunna vänta med att sätta på ljudet tills jag har hittat rätt program bland play-kanalerna. Fast igår tog det tvärstopp när jag kom så långt. Limpan var helt död. Jag utgick från att batterierna måste vara slut i fjärrkontrollen. Eller batteriet då, för det fanns bara ett. Det satt där redan när jag köpte den för fyra år sedan, så det vore inte så konstigt om det började bli trött. Jag kollade noga vilken storlek på batteri jag skulle ha. Uppenbarligen var mitt ögonmått inte vad det borde vara, för när jag skulle sätta dit det nya fick det inte plats. När jag till slut hade fått dit ett nytt batteri i rätt storlek, var ljudlimpan ändå lika död. Först då upptäckte jag att hela limpan stod på sniskan. Jag kom ihåg att jag hade hört någon (gissa vem) svära ute i vardagsrummet kvällen innan, och började förstå varför. Ljudlimpan hade tydligen fått en sån smäll att båda sladdarna hade ryckts ur. På första försöket lyckades jag få i dom så att den gick igång över huvud taget. Efter nästa försök fick jag ljud i den också.

2 kommentarer:

  1. Jag såg inte att sladdarna hade åkt ur! Tur att det funkade ändå! Jag var väl lite fumlig och får ursäkta mig :-) Sven Christer Lite sladdrig ibland !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet gott allting gott, som någon mig närstående sa.

      Radera