torsdag 27 februari 2020

Telefonrådgivning.

Det har varit bud om mina värden när det gäller det dåliga kolesterolet i flera års tid. Efter det senaste läkarbesöket fick jag ett brev från min husläkare, där han bad mig boka en telefontid hos honom. I mellantiden hann jag googla lite till på fenomenet. Jag hittade bland annat en uppgift om att man skulle vara fastande minst tio timmar innan proverna togs. Vi har tagit mina någon timme efter att jag har ätit dagens huvudmål. Lite märkligt verkade det förstås att en överläkare skulle ha missat en så pass viktig detalj. Han skulle ringa 15:45 i måndags. Sköterskan sa något om ungefär, så jag misstänkte att samtalet var att vänta någon gång mellan halv fyra och fyra. Tjugo över tre ringde han. Dom hade tydligen fått besked för ett par år sedan, att man inte alls behövde ta dom där proverna fastande. Dom som analyserade dom kompenserade för det på något sätt. Han ville ge mig medicin. Jag var tveksam, eftersom jag hade läst på nätet att biverkningarna var större än nyttan av den medicinen. Det slog mig att han förmodligen var mera van att diskutera med patienter som ville ha flera mediciner än vad han ville skriva ut. Det är väl bland annat så antibiotikaresistensen har uppstått. Jag lät mig i alla fall övertalas till slut. Ännu tillhör jag ju inte dom med tio olika mediciner som tar ut varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar