onsdag 12 februari 2020

Provtagning.

Jag har extremt lätt för att få blåmärken, så efter provtagningen i måndags ser min arm ut som på kortet nedan. Det var en liten tjej som var mycket skicklig och lätt på handen, så det var knappast hennes fel. Uppmärksam var hon också. Man får en liten skylt med sig från läkarbesöket, för att sköterskan lätt ska se vilka i väntrummet som ska på provtagning. Jag gick mellan dom två väntrummen med famnen full av jacka, väska och nämnda skylt. Uppenbarligen höll jag den väl synlig, för sköterskan såg mig innan jag hann sätta mig, och sa att jag kunde komma in direkt. Som jag minns det har tidigare husläkare bara skickat några rader, där jag har fått veta om något provresultat var mindre bra. Vid min förra hälsokontroll fick jag ett papper med samtliga resultat. Dom från året innan fanns också med, så jag kunde se om någonting hade blivit sämre. Först nu upptäcker jag att samma resultat för dom senaste åren går att läsa på 1177.se. Jag uppskattar verkligen att kunna se mina journaler där, och fattar inte hur jag har kunnat missa dom där provsvaren. Att jag skulle ha glömt att jag har läst dom där vill jag inte ens tro. Där finns hur som helst en kolumn som upplyser om var man bör ligga, så man har någonting att referera till. Däremot begriper jag långt ifrån alla dom kemiska beteckningarna. Företagsläkaren tyckte att jag borde kolla upp sköldkörteln. När jag frågade visade det sig att vi har gjort det vartenda år sedan jag började gå till Astrakanen. Jag hade verkligen ingen aning om att tyreoideahormoner är någonting som bildas i sköldkörteln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar