onsdag 19 februari 2020

Nittonde februari.

Det är väldigt många år sedan jag tillverkade en smörgåstårta senast. Det kan rentav vara så att dom på kortet nedan var dom sista jag gjorde, fast det är taget för 37 år sedan. Den nittonde februari 1983 hade jag fest i min dåvarande lägenhet i Kalmar för tio kompisar. Det är två av dom som håller brickorna med smörgåstårtorna. Jag insåg väl redan då att det inte skulle bli någon speciellt vanlig företeelse i mitt kök. Jag märker när jag läser mina dagboksanteckningar hur mycket klarare jag kommer ihåg sånt som jag har fotobevis på. Smörgåstårtorna minns jag klart och tydligt, men inte att jag dessutom hade gjort två äppelkakor som jag bjöd på. Jag måste ha legat i den där lördagen.
31 år senare tog jag det desto lugnare. Då jobbade jag i sågverket på Kährs. Dom skulle dra ner på tempot efter semestern, och hade börjat informera om var vi skulle placeras ut. Jag hade jobbat fast eftermiddag där, och blivit bortskämd med att knappt behöva stiga upp en enda morgon på ett och ett halvt år. Alltså anmälde jag mitt intresse för nattskift på en annan avdelning, och det gick betydligt snabbare än jag kunde ana. När jag kom till jobbet den här dagen satt deras produktionsledare och väntade på mig. Hon ville ha mig på upplärning redan måndagen därpå, och jag är ju hyfsat flexibel. Hon var dessutom så schysst så jag skulle få jobba eftermiddag under upplärningen. Det jag glömde när jag pratade med henne var att jag hade lagt in en ledig dag den måndagen. När jag sedan pratade med min dåvarande chef, fick jag honom att inse att jag "måste" ta ut mina sista timmar arbetstidsförkortning innan jag började på upplärning. Alltså flyttade vi måndagsledigheten till dagen därpå, och lade dessutom till den sista dagen just den nittonde. Summan av kardemumman blev att jag hade en arbetsvecka på sammanlagt 8,7 timmar, och sedan var ledig i fem dagar. Samtidigt var veckans arbetspass alltså mitt sista i sågverket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar