söndag 2 februari 2020

Storgatan.

När man öppnade Storgatan genom centrum här i Nybro för biltrafik för några år sedan blev det gångfartsområde. Det innebär att bilisterna inte för köra fortare än folk kan gå, vilket ska vara ungefär sju kilometer i timmen. Jag läste någonstans att polisen får svårt att kontrollera att det efterlevs, eftersom dom inte ens kan mäta så låga hastigheter. Känslan jag får är att det skulle bli betydligt färre bilar om man verkligen körde så sakta. Det känns inte som om speciellt många skulle tycka det var lönt att ta bilen den vägen, om dom inte kom fortare fram än om dom promenerade. Dom som verkligen sköter sig får snabbt en stressad medtrafikant intill den bakre kofångaren. När man cyklar är det också lätt att glömma sig. Det lär ju vara gångfart som gäller för cyklister också, och så sakta är verkligen inte lätt att cykla. Man har satt upp en digital tavla, som talar om ifall man kör för fort, och det brukar den göra för mig också. Det vore ju typiskt, när jag stör mig så på alla bilister som håller för hög hastighet, om jag själv åkte dit vid en kontroll. Jag läser i och för sig på nätet att ett gångfartsområde måste vara utformat så att det framgår att gående nyttjar hela ytan och så att det inte inbjuder fordonsförare att köra fortare än gångfart. Den klausulen känns lite tveksam om Storgatan i Nybro lever upp till. Stiga av cykeln och promenera i centrum vågar jag inte, sedan en judisk kvinna i min ålder blev överfallen av tre muslimska män. Vi kristna står inte heller så högt i kurs hos dom, om jag har förstått saken rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar