tisdag 12 maj 2020

Brottsutsatt.

Gårdagen gick ungefär enligt plan till strax efter två på eftermiddagen. Då informerades jag av särbon om att min cykel inte stod på sin vanliga plats. Vi kontrollerade gemensamt hela källarplanet, för att försäkra oss om att ingen hade flyttat den, men det var bara att inse att den var försvunnen. Det är tio år sedan jag fick en cykel stulen senast, så jag får väl vara glad att det inte händer oftare. Jag undrar ändå varför tjuvarna valde just min cykel, för låset på den var bättre än på många andra cyklar där nere. Vi gav oss ut på spaning på stan, och var samtidigt inne i cykelaffären och kollade priser. Det visade sig att dom säljer begagnat också, så jag är lite vankelmodig om vad jag ska kosta på mig. Det känns bra att alternativet finns, eftersom det är svårt att veta om det är stöldgods man köper på annons. En ny cykel är ju ändå en ny cykel, men frågan är hur länge man får ha den ifred. Jag hade varit ute och gått ensam tidigare på dagen, så sammanlagt traskade jag en hel mil igår. Kvällen ägnade jag åt att söka efter papperet med ramnumret till min stulna cykel. När jag inte hittade det gjorde jag en stöldanmälan ändå. Jag har inga stora förhoppningar om att polisen ska utreda brottet den här gången heller, så anmälan är mest till för statistikens skull. Så har det grämt mig i tio års tid att jag inte tänkte på att man kunde få ersättning från hemförsäkringen. Efter att ha kollat villkoren har jag äntligen släppt det. Om cykeln är fem år eller äldre ersätter man den med 20 procent av dagens nypris för en motsvarande cykel. Det skulle innebära att jag kunde få 800 kronor. Självrisken är 1800, så jag avbröt min skadeanmälan till Folksam.
 

2 kommentarer:

  1. Jag kan återigen konstatera att någon klåfingrig person har varit framme och tagit en cykel. Tydligen hade det varit en större "stöldturne" vad gäller cyklar i helgen. Man blir både ledsen och arg, när man inte får ha sin ägodelar ifred!! Det är för tråkigt!! Tycker Sven Christer.

    SvaraRadera