fredag 29 maj 2020

Reklammail.

Roligaste eller mest irriterande mailet på länge kom från försäkringsbolaget Folksam. Allt beror på om man väljer att skratta eller gråta åt eländet. Det började med orden: ”Vad kul att du har valt Sveriges bästa hemförsäkring enligt, Konsumenternas försäkringsbyrå. Visste du att det lönar sig att göra bilen lika trygg?” Jag har aldrig sett så många faktafel på bara två meningar i hela mitt liv. För det första har jag aldrig någonsin valt Folksam. Jag skulle inte ens komma på tanken. Det som hände var att fackföreningen, som jag var medlem i, bakade in en hemförsäkring i medlemsavgiften. Då kändes det som bortkastade pengar att betala för en till. Speciellt som jag förstod det som att man ändå aldrig kunde få ersättning från mer än en. Jag har för övrigt inte ens valt att gå med i facket. I tonåren möttes jag av en bastant kvinna, som lade ett papper framför mig med orden: ”Skriv på här.” Att fråga om man ville gå med i facket var tydligen inget alternativ. På den tiden blev man dessutom automatiskt medlem i Sveriges socialdemokratiska arbetareparti, men det såg jag i alla fall till att gå ur illa kvickt. Missen med att uppmana mig att försäkra bilen också hos Folksam kunde dom ha besparat sig med en enkel slagning i bilregistret. Då hade dom insett att jag inte har någon bil. Den hade jag annars fortsatt ha försäkrad hos If, som var det försäkringsbolag jag själv valde en gång i tiden. 
 

2 kommentarer: