torsdag 21 maj 2020

Godis.

Ibland tror jag att reklammakarna och vården motarbetar varandra lite. Jag såg en tv-serie där familjerna fick leva efter olika dieter. I en familj var det svåraste för barnen att sluta äta nutella på mackorna, för det hade dom gjort i hela sina liv. Jag älskar själv nötkräm, men att ha det på smörgås kan jag tycka låter lite tveksamt. Ännu märkligare kunde jag känna att det var med föräldrar som tränade och gick på, samtidigt som dom hade vant sina barn vid någonting så onyttigt. När jag senare såg en reklamsnutt för just nutella, kände jag att det krockade i huvudet på mig.

Såhär såg det ut i Snurrom i norra Kalmar på åttiotalet, när jag jobbade på Nordchoklad. I byggnaden där ute tillverkades bland annat skumbollar. Ibland fick man åka ut dit över dagen från den centralt liggande godisfabriken. På nittiotalet lades godistillverkningen ner. För tolv år sedan höll kineser på att starta en jätteverksamhet där ute, men alltihop sprack. Nu har jag förstått att Snurrom bebyggs med bostäder. Jag är sällan i Kalmar och aldrig så långt norrut i stan, men vid tillfälle får jag nog försöka komma dit för att få se skillnaden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar