måndag 11 maj 2020

Rena vilda västern.

När jag steg upp i morse (nåja) låg det kvar ett meddelande om brand här i närheten på SOS-appen. Jag brukar ha svårt att tyda kartan i telefonen och se var någonting har hänt. Den här gången såg jag klart och tydligt exakt var det hade brunnit, och att det bara var knappt en kilometer härifrån. Appen larmar annars för någonting dom kallar brand i närområdet, och stundtals verkar det sträcka sig över hela Nybro. Förra gången det brann utomhus åt samma håll tog jag aldrig på mig glasögonen och kollade mera noga var det brinnande föremålet hade befunnit sig. Då fick det bli en promenad förbi förpackningsåtervinningen, eftersom jag tyckte att det borde vara ungefär där. Mycket riktigt var det en container full med plast, som någon hade tänt på. Idag hade det dessutom kommit upp bilder på morgontidningens webbsida (se nedan), så jag kunde se exakt både vad som hade skett och var. På en annan tidnings webb läste jag att: ”Branden misstänks vara anlagd och en anmälan om skadegörelse genom brand är upprättad.” Morgontidningen kallade den för ”ännu en i raden av bilbränder i Nybro senaste tiden”. Någon bil har jag inte ägt på över trettio år, så just det brottet riskerar jag åtminstone inte att bli utsatt för. Däremot läste jag om en kvinna som hade blivit biten av en hund. Det oroar jag mig mera för, eftersom det verkar finnas alltför många olämpliga hundägare.

2 kommentarer:

  1. Jag kan konstatera att "buset" finns även i Nybro! Även annan slags brottslighet såsom inbrott, stölder och narkotikabrott. Vad gäller hundägare så instämmer jag å det bestämdaste! Tycker Sven Christer :-)

    SvaraRadera