måndag 25 maj 2020

Mina olika hem.

Dom senaste trettio åren har jag bott i samma lägenhet, men innan dess flyttade jag runt en del. På Öland bodde jag dels i mitt föräldrahem i sexton år och i något år tillsammans med en kille en halvmil därifrån. Min värsta upplevelse sedan jag flyttade till Kalmar var ett hyresrum. Jag hade inte mycket till privatliv med dörren in till hyresvärdinnans vardagsrum någon meter bort. Dusch minns jag inte att jag hade tillgång till över huvud taget, bara toalett och handfat en trappa upp. I området Norrliden hade jag först en etta och sedan två olika tvåor. Den första av dom låg på nedre botten. Det var verkligen markplan, så folk traskade förbi precis utanför mitt köksfönster. Myrorna marscherade rakt in, så stundtals hade jag diskbänken full av dom. När jag ville byta till en lägenhet på andra våningen, hävdade hyresvärden att jag i så fall måste byta till en större lägenhet. Jag hotade med att flytta någon annanstans, och då gick det plötsligt bra att byta till en annan tvåa. 1983 var min bror och jag och tittade på en lägenhet på Odengatan 4. Jag minns den inte alls, men av mina dagboksanteckningar att döma tog jag den, men ångrade mig efteråt och ringde återbud. Istället hamnade jag i ett litet hus på Idungatan. Hyresvärdinnan bodde en trappa upp, så jag knatade upp dit när det var dags att betala hyran. Därifrån flyttade jag till en lägenhet på femte våningen i ett höghus, där jag bodde dom sista åren i Kalmar. Korten nedan visar skillnaden på utsikten från balkongen på nedre botten i Norrliden och fem våningar högre upp i Oxhagen. Så bodde jag ett par år i Oskarshamn, innan jag hamnade i Nybro.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar