onsdag 6 maj 2020

Eldande.

I Gävle antar jag att folk är ganska luttrade. Den stora halmbocken, som byggs upp där inför varje jul, har blivit nerbränd 30 gånger på dom 53 år som den har funnits. Andra gånger har den slagits sönder, blivit påkörd eller förstörd på andra sätt. Helt oskadd har den tydligen inte klarat sig mer än 16 gånger på alla år. Jag fattar verkligen inte varför vissa finner så stort nöje i att förstöra för andra. På torget i Borgholm på Öland har man dom senaste fem åren haft en flera meter hög påsktupp gjord av ris och sly. I år var det någon som tände eld på den veckan efter påsk. Jag läste att den var formgiven av två konstnärer, så jag antar att det inte blir billigt, om dom vill ha en ny. För ett par veckor sedan eldades en av Ica Kvantums bilar upp här i Nybro (se bild). Den stod parkerad utanför butiken, så jag antar att det kunde ha blivit en större katastrof även för oss kunder. Att se butiken där man brukar handla helt nerbrunnen hade väl kunnat knäcka vem som helst. För sexton år sedan brann hela Överskottsbolaget i Skogsby på Öland ner. Två tonårstjejer hade tänt eld på affischerna som satt på väggarna utanför varuhuset. Jag antar att tanken aldrig ens slog dom att elden kunde spridas så kolossalt mycket.
 

2 kommentarer:

  1. Som vanligt en utmärkt bloggtext av dig :-) Jag instämmer också i allt det du skrivit! Det är för tråkigt och trist att en del förstör för andra och dessutom inte tänker på konsekvenserna av sina handlingar!! Tycker Sven Christer.

    SvaraRadera