onsdag 27 maj 2020

Hitta ut.

På sistone har våra fotoutflykter delvis gått ut på att leta efter kontroller i orienteringsutmaningen som kallas ”Hitta ut”. Vi finslipar söktekniken efterhand. Förmodligen kommer vi att vara helt suveräna på det här lagom tills vi har hittat alla kontroller, men det har varit tal om att lägga ut några till. Det första jag insåg var att det var en bra idé att använda glasögon hela tiden, som dom flesta andra i min ålder gör. Då kan jag både se exakt var vi är i appen och lägga in dom funna kontrollerna direkt. Nästa lärdom var att det blir väldigt långt att promenera, när kontrollerna ligger utspridda över hela Nybro med omgivningar. Dom senaste gångerna har vi därför haft cyklarna med oss till transportsträckorna. Jag har inte tillräckligt bra simultankapacitet för att fotografera speciellt mycket medan jag orienterar, men särbon lyckas göra båda delarna samtidigt. Han är annars snudd på mer engagerad än jag i sökandet. Han både klättrar högre och har bättre lokalsinne (vilket i och för sig inte säger så mycket). När jag ger upp mina försök att klura ut åt vilket håll vi borde förflytta oss, tar han över och löser uppgiften. Kontrollen på kortet nedan gjorde honom nästan upprörd. Den hade vi passerat ett par gånger utan att hitta den, fast jag tydde kartan som att den borde finnas exakt där. När jag böjde mig över staketet visade det sig att man hade placerat den innanför det, där den inte syntes från vägen. 
 

2 kommentarer:

  1. Tack för alla komplimanger :-) Det är verkligen att förena nytta med nöje att vara i skogen med dig. Igår var det dessutom den "första sommardagen" . Tack för en som alltid fin tur i skogen!! Tycker "skogsmullen" Sven Christer!!

    SvaraRadera