lördag 9 maj 2020

Kreditbesked.

Det finns nog inte mycket annat som pandemin är bra för, men den är det definitivt för min ekonomi. När månadsfakturan för mitt kreditkort kommer, brukar burken jag samlar kvitton i vara tämligen välfylld. Den här gången ekade den tom. Jag har inte vågat mig in någon annanstans än på Kvantum i modern tid, och där betalar jag med ICA-kortet. Hos frissan har jag i alla fall varit, men kvittot därifrån syntes inte till. Nu var det hyfsat lätt att hitta, eftersom jag hade haft handväska med mig för ovanlighetens skull. Mycket riktigt hade kvittot åkt ner i den. För många andra blir pandemin istället en dyr historia. På Orrefors camping insåg man att det inte var lönt att hålla kaféet öppet i sommar. Jag har aldrig besökt det, men tydligen är det för trångt för att man ska kunna hålla några säkerhetsavstånd. När viruset kom hade man redan betalat in en årlig avgift till Nybro kommun, för att en handläggare från livsmedelsenheten skulle komma ut och kontrollera kaféets kök. Efter att ha tagit beslutet att hålla kaféet stängt hörde man av sig till kommunen för att få tillbaka den inbetalda avgiften på 3 495 kronor. Eftersom ingen glass, fika eller mat skulle serveras behövdes inte heller någon kontroll göras, resonerade man. Svaret man fick var att det krävdes ett politiskt beslut för att pengarna skulle återbetalas.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar