onsdag 29 juli 2020

Dator och telefon.

Polisen skrev ett inlägg om stulna telefoner och surfplattor. Dom tipsade om att man borde ha IMEI-numret till telefonen antecknat. Kan man ange det ökar tydligen chansen att få tillbaka den, om man slarvar bort den eller den blir stulen. Man fick en instruktion om hur man skulle få fram det där numret, och min spontana reaktion var att kolla det direkt. Sedan kände jag att det var en sån grej som jag mycket väl kunde ha gjort redan, fast jag inte kom ihåg det. Mycket riktigt hittade jag IMEI bland anteckningarna i datorn. Fast då uppstod problemet med att jag inte kunde veta säkert om det gällde min nya telefon. Jag hade inte noterat vilken, och om jag kollade det för mer än två år sedan kan det ha varit i den förra. Nu kollade jag igen, och det var rätt nummer. För säkerhets skull skrev jag till i anteckningen vilken telefon numret gällde. Nästa telefonärende var QR-koden i mitt mobila bank-id. Första gången jag fick anledning att använda den gick det hur smidigt som helst. Sedan dess har jag inte lyckats alls. Nu har äntligen lösningen kommit till mig. Eftersom det är kameran som läser av koden, måste jag förstås vända den kamera som är igång mot datorn. Det hjälper inte att vända telefonens skärm mot datorskärmen, om jag har kameran riktad framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar